قدرت عضلانی متوسط ​​ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد

11 مارس 2019- بنا به گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها از 30 میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت، 90 تا 95 درصد از دیابت نوع 2 رنج می برند. تحقیقات جدید نشان می دهد که تقویت قدرت عضلات ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 32 درصد کاهش دهد.

تحقیقات جدید نشان می دهد تقویت عضلات ممکن است یکی از راه های کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت باشد. در مطالعه ی بیش از 4500 بزرگسال، مشخص گردید که داشتن توده عضلانی متوسط، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را 32 درصد کاهش می دهد. این فواید مستقل از فیتنس قلبی و تنفسی است، همچنین سطوح بالاتر قدرت عضلانی با محافظت بیشتری در برابر دیابت نوع 2 رابط نداشت. این یافته ها در مجله Mayo Clinic Proceeds منتشر شده است.

دكتر Lee، استاد كینزیولوژی در دانشگاه ایالتی آیووا و نویسنده ی مسئول این مطالعه می گوید: این نتایج دلگرم کننده هستند زیرا حتی مقادیر اندک تمرینات مقاومتی با افزایش قدرت عضلانی در جلوگیری از دیابت نوع 2 مفید می باشد. او گفت که با این وجود، توصیف یک سطح مطلوب دشوار است زیرا هیچ اندازه گیری استانداردی برای قدرت عضلانی وجود ندارد.

دکتر Lee گفت: به طور طبیعی، مردم می خواهند بدانند که چند بار در هفته با وزنه تمرین کنند و یا چه مقدار توده عضلانی برای مقابله با دیابت نیاز دارند، اما پاسخ به این سوالات ساده نیست. محققان برای اندازه گیری قدرت عضلات ، از روش های متعددی مانند قدرت گرفتن(grip strength) یا ِپرس سینه(bench press) استفاده می کنند. برای تعیین دوز مناسب تمرینات مقاومتی، که ممکن است برای کسب نتایج مختلف سلامت و برای جمعیت های مختلف، متفاوت باشد، تحقیقات بیشتری لازم است.

در این مطالعه برای اندازه گیری قدرت عضلانی، از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرس سینه و پا انجام دهند. این اندازه گیری ها برای سن، جنس و وزن بدن به عنوان عوامل مداخله گر احتمالی که در میان افراد متفاوت است، تعدیل شدند. این مثال دلیلی است که نشان می دهد چرا محققان اعتقاد دارند که ارائه ی توصیه های عمومی برای تعیین دوز مناسب تمرینات مقاومتی بسیار پیچیده است.

تقویت عضلات با تمرینات مقاومتی

دکتر Wang، نویسنده ی اصلی و دستیار پژوهشی سابق آزمایشگاه دکتر Lee و Angelique Brellenthin، محقق فوق دکترای كینزیولوژی؛ همراه با محققان دانشگاه کارولینای جنوبی و مركز تحقيقات بيومدیکال پنینگتون؛ و دانشکده ی بالینی Ochsner در دانشکده پزشکی دانشگاه کوئینزلند، داده های مربوط به مطالعه ی طولی مرکز ایروبیک را که در کلینیک کوپر در دالاس جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

مطالعه ی حاضر یکی از نخستین پژوهشهایی است که ارتباط قدرت عضلانی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را مستقل از آمادگی قلبی- تنفسی، مورد بررسی قرار داده است. شرکت کنندگان بین 20 تا 100 سال سن داشتند. همه باید آزمایشات ابتدایی و فالوآپ را تکمیل می کردند. برلنتین معتقد است که قدرت متوسط عضلانی ​​می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را صرفنظر از انتخابهای شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن و نوشیدن الکل یا مسائل بهداشتی مانند چاقی و فشار خون، کاهش دهد.

دکتر Brellenthin معتقد است در حالیکه چندین عامل به قدرت عضلانی کمک می کند، تمرینات مقاومتی برای تقویت عضلات مهم هستند. اطلاعات بیشتر در مورد تمرینات مقاومتی در اکثر شرکت کنندگان در دسترس نبود، به استثنای اطلاعات یک گروه کوچک، که نشان دهنده یک همبستگی متوسط ​​بین قدرت عضلانی و فرکانس و یا تعداد روزهای انجام تمرینات مقاومتی در هر هفته بود. سایر تحقیقات نشان داده اند که تمرینات مقاومتی میزان قند خون را بهبود می بخشد و دور کمر را کاهش می دهد که نشان دهنده ی ارتباط چربی بیش از حد با دیابت نوع 2 و سایر مسائل مربوط به سلامت است.

او افزود: تمرینات مقاومتی منافع بهداشتی متعددی دارد، این تمرینات ممکن است سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شود حتی اگر به کاهش وزن بدن شما کمک نکند، و ما می دانیم که حفظ حجم عضلانی کمک می کند تا ما در ادامه ی زندگی بصورت فردی توانا و مستقل زندگی کنیم.

از تمرینات کوچک آغاز کنید و آن را افزایش دهید

دکترBrellenthin  می گوید: بر اساس گزارش خود افراد، تنها 20 درصد از افراد آمریکایی موفق به رسیدن به اهداف تعیین شده در دستورالعمل تمرینات مقاومتی شده اند (دو روز در هفته ورزشهای تقویت کننده ی عضلات). در حالی که داده های این مطالعه برای ارائه ی توصیه ای برای تمرینات با وزنه(weight training)کافی نیست، این تمرینات نسبت به یکدیگر ارجحیتی ندارند. شروع این تمرینات نیاز به عضویت در باشگاه یا تجهیزات گران قیمت ندارد. در حقیقت، شما می توانید با انجام تمرینات ساده با وزن بدنتان در خانه، این کار را آغاز کنید.

برلنتین گفت: ما می خواهیم افراد را به انجام مقدار کمی از تمرینات مقاومتی تشویق کنیم و نیازی به پیچیده کردن آن نیست. شما می توانید یک تمرین مقاومتی خوب را با تمرینات اسکوات(squats)، پلانک( planksیا شنای سوئدی) و یا لانگز( lunges که یکی از بهترین حرکات پا برای تقویت عضلات چهارسر ران و باسن است) انجام دهید. سپس، در حالیکه قدرت عضلات خود را افزایش می دهید، می توانید از وزنه های آزاد یا دستگاه های وزن در باشگاه استفاده کنید.

منبع و سایت خبر:

Mayo Clinic Proceedings, 2019; DOI: 10.1016/j.mayocp.2018.08.037

www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190311081918.htm